Henrik Larsson, som ligger bakom Larsson Customizing, ställer ut sin vän och arbetskollega Christer Blomkvists Dodge Charger 1968 på Custom Motor Show. Den sobra och välbyggda bilen är försedd med en 528 Hemi som jobbar mot en 727 automatlåda och Dana 60 bakaxel. Den har också fått Centerline-fälgar, skivbromsar runt om och en hel del annat godis.
De två har genom åren utvecklat en djup vänskap med plats för en hel del ret och tet. Faktum är att Christer byggde bilen för att ge igen för Henriks gliringar om att hans Chevrolet Bel Air 58 var rätt ”gubbig”.
– Jag retade honom faktiskt rätt rejält men det var så klart alltid hjärtligt menat, minns Henrik. Jag måste erkänna att Bel Airen egentligen var en mycket fin bil, men det är ju så kul att retas …
En dag tröttnade Christer på kommentarerna och frågade Henrik vilken bil man egentligen skulle ha, för att inte klassas som ”gubbig”.
– Muskelbilar är fränt, svarade Henrik. Dodge Charger är en drömbil som aldrig blivit av att jag ägt.
Christer svarade bara med ett lurigt flin, men det dröjde inte länge förrän han faktiskt hade köpt en Charger från 1968.
– Där fick jag liksom, kommenterar Henrik det hela.
Det tog Christer 11 år att få ihop bilen. Henrik hjälpte till med goda råd och plåtarbetet. Paket efter paket med delar dök upp i lokalen och ribban för bygget sattes högre och högre.
Motorn i bilen var en jämförelsevis klen 440, något som de båda var överens om inte dög.
Christer frågade Henrik vad han skulle stoppa in under huven om han fick välja motor fritt.
– Självklart Hemi, svarade Henrik och efter en stunds funderande kom de fram till att en 528 Hemi Stroker på runt 700 hästkrafter vore en dröm.
Kort där efter dök en stor mystisk trälåda från USA upp på firman. När lådan efter mycket om och men öppnades, låg det en helt ny 528 Hemi Stroker i den. När så kulören bestämdes till trippel svart, vilket varit Henriks favorit på Chargers sedan 15-årsåldern, började han till slut ana ugglor i den berömda mossen.
– När jag till slut fick frågan vilka fälgar det skulle vara på bilen om jag fick bestämma, ramlade myntet till slut ned, berättar han. Du håller ju på att bygga min drömbil, sa jag åt honom.
– De tog ganska många år innan du fattade det, svarade Christer nöjt.
Åren har gått och Christer har hunnit bli 76 år, men bakom ratten blir han som en 18 åring.
– Bara att erkänna att gubben vann och fick sista ordet, erkänner Henrik med ett leende. Att med sliten kropp och som pensionär orka renovera en hel bil tycker jag är en bedrift.
Förutom lite hjälp av proffs på de svåra bitarna som plåt och lack, har Christer dessutom gjort det mesta själv.
I påsk lånar Henrik Chargern till Elmia och ställer ut den i sin väns namn på Custom Motor Show.
– Jag vill visa vilken fin bil det är Christer har satt ihop. Ärligt talat tror jag inte han, precis som många andra i den här hobbyn, fattar vilket otroligt arbete han utfört och att det mycket väl platsar på mässan.
Christers hälsa sviktar tyvärr och han kan därför inte komma själv, därför fixar Henrik de småsaker som han inte orkat slutföra, putsar Chargern samt transporterar den till mässan.
Spännande projekt och fin vänskap – det är bilhobbyn när den är som bäst.
Du kommer väl till Custom Motor Show 2025? Köp biljetterna här!